Senioren sportvereniging VSVO wordt ontbonden. Alle sportactiviteiten worden per 01 september 2022 overgenomen door SWAN.

Seniorensport

Sport en Spel

De voordelen van sporten en bewegen:

  • Het verbetert het humeur en geeft energie.
  • Het is goed voor de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten.
  • Het verbetert de loopsnelheid.
  • Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht.
  • Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken.
  • Het verbetert de balans, wat het risico op vallen verkleint.
  • Het verkleint het risico op fracturen.
  • Het hangt positief samen met gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven.
  • Het is goed voor de mentale gezondheid en draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd.
  • Het lijkt de kans op fysieke en cognitieve beperkingen, waaronder dementie en Alzheimer, te verminderen.

Bron: allesoversport.nl

Seniorensport

Tai Chi

Valtraining: leer beter je balans te houden

Een wandeling maken, een uurtje gymnastiek doen, eropuit gaan op de fiets: ook als je al wat ouder bent, zijn er tal van mogelijkheden om lekker actief te blijven. Maar een val en de gevolgen daarvan kunnen ervoor zorgen dat je je sportieve activiteiten tijdelijk of helemaal niet meer kunt doen. Valtraining helpt je om een val te voorkomen. Tai Chi is gebaseerd op de Chinese vechtkunst Tai Chi Chuan (taijiquan) en helpt om fitter te worden en meer spierkracht te krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat dit de meest effectieve manier is om het risico op een val te verkleinen.

Bron: veiligheid.nl

Nieuws

Sport en Bewegen

Bewegen op eigen niveau samen met anderen

Tai Chi voor de gezondheid

Myrna uit Ochten

Hoe en wanneer bent u ertoe gekomen om tai chi te gaan doen?
Al meerdere jaren ga ik elke week naar Tai Chi-les. Ik was er al heel lang in geïnteresseerd, want het leek mij heel goed om te doen. Ik zag het wel eens op televisie of in een film. Het artikel in de krant, waarin de gymvereniging van Opheusden deelnemers vroeg om een Kennismaken met Tai Chi-cursus te starten, maakte het voor mij mogelijk om ermee te beginnen. Er werd gestart met een grote groep ouderen (de doelgroep) in leeftijd variërend van 50 tot bijna 80. De eerste cursus was van dr. Lam, speciaal gericht op valpreventie en gezondheid van ouderen.

Waarom, denkt u, dat veel mensen er aan beginnen maar het niet volhouden?
Sommigen stoppen bij ons om een medische, anderen om een praktische reden. Ouderen willen nog wel eens op kleinkinderen passen of met vakantie gaan. Ook moeten ze wel eens verstek laten gaan wegens ziekte. Af en toe een lesuur missen is geen groot bezwaar. Onze docent geeft alle bewegingen elke keer weer duidelijk aan. Nieuwe onderdelen worden stap-voor-stap geoefend. De verschillende series worden ook wel herhaald.

Scroll naar top